Post info


Comments 1


Author: f_24434

Assalamu'alaikum..
harini nampaknya sy duduk rumah je..
jaga si budak kicik comei.. amjaad..
tak dapat pegi opis sebab umi kurang
sihat pulak.. doakan untuk umi yer..
ermm.. esok beday "kakak" dayan..
hadiah awal2 da beli.. tatau la die suke
ke x.. harap2 die suke la.. ape2 pun nk
bgtau sy sangat syg pada kakak sy..
hehehe.. bila ckp pasal kakak ni..
tingat pulak kat kak atul di indonesia
sana.. rindu sama kamu juga ya kak
atul. hik3...(5m je kak atul ye)
hehehee... ape2 pun.. arini sy nk post
satu cite yg best la jugak.. cite pasal
couple ni haram.. hope korg sume bace!!
jgn x bace.. sape2 yg dah bace tu..
wat2 bace je la.. hehehe....

layaann...kisah seorg remaja(lelaki)


------------------------------------------

(Couple haram.. crite ini bukan kisah diri sye..

Hnye untuk notis atau pemberitahuan…

Hayatila kisah ini… ambil la iktibar,,)

Khas buat dirimu..

Pernah seketika dulu saya rase saya

xberguna..

Duk dlm kelas kwn2 sume xsuke..

Saya nk join org diorg kata saya

nyibuk..

Ade gk yg kate saya kuat emo..

Sket2 nk mrh..

Pdhal sbnanye saya nk tgo diorg wat

slh..

Pstu saya cube wat lwk

konon nk tarik perhatian org len

saya plg gmbira bila ade org glk ngn

lwk saya

espcially dak2 pmpuan..

Dk2 laki sume kate saya mat capap..

tapi saya xkesah..

asalkan ade yg terhibur..

Tapi saya tetap merasakan kekosongan..

Mmg lumrah manusia..

Sorg lelaki akn tertarik kpd wanita

Cmtulah yg saya rasa..

Saya tgk kwn2 dh ade yg couple..

kt dorm sms2 awek smpi pg..

ade yg call awek smpi 1 mlm leh abis 10

rggit..

Saya mule fikir..

Adakah aku perlu BERCINTA?

Dgn mnggunakan akal sorg plajar tgktn 4

itu..

saya pn mule mnanam tekad utk

bercouple..

dn mse tu la saya knl awk..

saya rse saya dh jmpe org yg plg pntg

dlm

idup saya..

Mula2 awk jual mhl..

tapi saya xkesah..nk bli gk..

huhu..last2 pndek cte..saya pn mulalah

BERCINTA..

Mse brcinta,mmg saya sgt2 bersemangat

Ape org minang kate..ALL OUT lah..

huhu~~

Saya salu call awk,awk pn salu call

saya..

gayut mlm2..kdg2 saya pn abis rm10 1

mlm..

Tapi sgala PENGORBANAN yg dilakukan

mse tu..

Xtrase pn kehilangannye..

Mse bercinta mmg indah..

Sumenye indah..

Sket2 guro2 n glak2

Kalo merajuk men pujuk2..

Kalo birthday men wish2..

Utk diri ni,trasa amat bhagia..

Sbb mse tu la trase diri ni dihargai..

Saya prnh pikir..

Biarlah kwn2 saya tu pndg saya smcm n

kata

saya mcm2..

Aslkan awk memahami saya..

Satu hr saya dgr ceramah..

Alhamdulillah..

Dlm ceramah tu saya sedar,saya byk wat

dosa

n saya kna brubah..

Hidup saya msti selari ngn islam..

Saya kne jadi baik..

Sbb mmg tu fitrah manusia..

Iginkn kebaikan..

sume org nk msuk syurga kn?

Sejak dr tu saya mula rapatkn diri ngn

msjid..

Rapatkan diri ngn Al-Quran..

Salu smyg jemaah..

Salu dgr tazkirah..

Saya xnk jd baik sorg2..

so saya ajak awk skali..

Saya ajk awk bce quran..

saya ajk kjut awk bgun subuh..(calling)

saya ajk awk bg2 tazkirah..

Mula2 awk trkejut ngn perubahan saya..

Awk igt saya dh nk jd alim, nk brenti

couple.

Saya kate,kite bkn wat salah..

bercinta kerana Allah..

Kite couple x mcm org len..

Org len couple jiwang2 je..

ade yg siap wat mksiat lg..

pgg2 tgn n so on..

Tapi kita couple baik2..

Jge batas2 sayaaro'..

xnk gune ayat jiwang2

jnji xnk jmpe,tkut brlaku mksiat..

Dan awk trima perubahan saya tu..

Saya pn byk nasihat awk..

Awk pn trima..

Walopn kdg2 awk merajuk sbb tguran

saya tu

awk xdpt nk adapt..

tapi saya phm,prubahan mmrlukan mse..

Dan akhirnya saya rasa..

Hubungan kita semakin diredhai..

Saya salu doa supeya kita akn kekal

smpi

ke gerbang perkahwinan..

Dlm proses prubahan saya,

Saya mula sedar Dakwah itu wajib..

Kita kne mnyampaikan pd org ttg

kbenaran.

Kalo x..

kita akan dipertanggungjwbkn oleh Allah

di akhirat kelak.

sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-

A'raf,

surah ke 7,ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di

antara mereka berkata: "Mengapa kamu

menasihati kaum yang Allah akan

membinasakan mereka atau mengazab

mereka

dengan azab yang amat keras?" Mereka

menjawab: "Agar kami mempunyai alasan

(pelepas tanggung jawab) kepada

Tuhanmu,

dan supaya mereka bertakwa".

Pstu saya mulala bg tzkirah pd kwn2..

adek2..

Tgo diorg ape2 je yg diorg wat silap..

Saya xleh thn bile tgk org wat

slh/dose..

Saya msti nk tgo.

Selemah2 iman tgo ngn ati, oleh sbb

saya

nk jd org kuat iman..

pe lg..tgo je la direct..huhu~~

Pstu satu mse..

saya trbace psl couple..

"COUPLE HARAM"

Saya xcye..

tapi bile bce detail2 yg die bg..

cm btul lak..

huhu~~

tapi biase la kan..

kalo kite suke satu mnde tu..

kite ttap akn cri alsn utk mneguhkn

pndpt

kita..

Saya pn wt tatau psl mnde tu..

N truskn je hubungan kite..

kite x buat mksiat..

Kita x jln2 pgg tgn..

X jiwang2..

Juz saling ambil berat..

Tnye kaba..

Borak2..

Siap bg tzkirah2 lg..

Pe yg haramnye ngn mnde cmni kn?

huhu~~

Xkesahlah..

Mse trus berlalu...

Mse ni dh nk dkt Trial SPM..

lg 3mggu kot trial..

ntah..lupe la..

x catat dlm diary..

sbb saya xde diari pon..

huhu..

Dlm mse tu, saya mmg rajin aja2 kwn..

Pd mse yg sme bg tzkirah kt diorg..

Ade yg respek..

ade yg prospek..(pndg slack)

Kdg2 bile tgur..

saya kne marah balik..

mcm2 la

ade kate tgur x berhikmah..

ade yg kate saya poyo je..

Tapi xpe..

saya ade tmpt ngadu..

huhu~~

Suatu masa..

ktika sdg mntadabbur Al-Quran sorg

diri..

saya trtjmpe ayat ni..

Mengapa kamu suruh orang lain

(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu

melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,

padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?

Maka tidakkah kamu berpikir?

(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pn trfikir..

"Slama ni aku dok tgo org je.

Tapi aku sndri msih byk kekurangan,

Cpt mrh, suka buang mse,

ade gk dose2 kcik yg msih dilakukan..

cmne yek?"

Pstu trjmpe lak ayat ni..

Dan janganlah kamu campur adukkan yang

hak dengan yang batil dan janganlah

kamu

sembunyikan yang hak itu, sedang kamu

mengetahui.

(Al-Baqarah ayat 42)

Tetibe saya trfikir satu kritikan kwn..

"Ala ko tu..ckp brasap..gaye alim,tapi

couple gk..sme je ko ngn kitorg..tgo

org

konon.."

Berfikir sejenak..

Sbnanye brcouple ni leh ke x?

Adakah slame ni saya hnye mnganggap ia

boleh?

Dh tu, npe saya rse malu bile mak dan

ayah

tau saya slalu contact prmpuan?

Dan terkadang rasa serbe salah?

Mcm2 yg saya fikir..

Dipendekkan crita lg skali..

saya ke penang utk mngikuti satu

seminar

dkwh..

Saya hrp dgn seminar ni kefahaman saya

mngenai dakwah akn lbih mantap..

Sblum g sminar tu..

saya stil sms2 lg ngn awk..

tnye khbr..

smpt lg psn2 spye jgn lpe bce quran

arini..

dlm pikiran saya..

"Ni kira dkwh gk ni..saling

ingat-mngingati.."

******

Mjlis malam tu berakhir dgn sesi

ta'aruf,

kul 10 sume org dh bebas nk wat pape..

Lgpn ktorg pnt..

xkn nk pnjg2kn program smpi tgh mlm..

pihak penganjur pn phm..

Ttbe saya trgerak hati utk brkongsi

mslh

ngn fasilitator yg ade kt situ..

Saya rse ni la mse trbaik nk tnye pndpt

die psl couple.

Tapi saya tragak2..

"kalo betulla couple tu

salah..abistu,nk

wat cmne? Aku kne clash ke?

Aaah,wat apa pikir cmtu..tnye je la.

Kalo

xwat salah nk wat apa tkut.."

Lalu saya mnghampiri Brother

fasilitator

tu..

Mse tu die tgh belek2 trjemahan quran

die sorg2..

"Assalamualaikum, bang, saya nk tnye

sket

bule?"

"Em,boleh..duduklah. aNta nk tnye ape?"

"Er..cmni,saya nk tnye sket. Sblom saya

trlibat ngn dkwh ni, saya ade la knl

sorg

kwn ni, prmpuan la. Tapi bknla stakat

kwn

biase..rapat gk la. Bkn rapat

biase,tapi

rapatla.."

"Bercinta ke?"

Saya malu nk ckp yg saya couple. Kang

ape lk

brother tu kate..msti die pndg slack

nnt. Saya angguk je la. Pstu saya

tnye..

"Sbnanye..couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, mmg fitrah manusia, lelaki akan

trtarik kpd perempuan, bgitu juga

perempuan akn trtarik kpd lelaki. Tapi

dlm

islam, perasaan tu prlu ada batasnya.

Pergaulan prlu dijga. Kn Allah firman

dlm surah Al-Isra', surah ke 17, dlm

ayat yg ke 32:

Dan janganlah kamu mendekati zina;

sesungguhnya zina itu adalah suatu

perbuatan yang keji dan suatu jalan

yang

buruk."

"Tapi bang,saya xnmpk pn mnghampiri

zina.

Niat kami baik. Saya dh cuba sdaya

upaya

mngawal perhubungan kami. sms2 pn xdela

jiwang2,slalu bg tzkirah. Kami selang2

bg, harini saya, esok die. Kn ke baik

tu?"

Saya xnk mengalah.

"Mmg betul niat anta baik. Tapi igt,

niat

xpernah mnghalalkan cara. Yg batil

ttapi

batil, yg haq ttapi haq. Cbe tgk ayat

ni."

Smbil brother tu bkk quran die, dan

tnjuk kt saya ayat ni:

Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan

sungguh telah nyata bagi kamu

(kehancuran mereka) dari (puing-puing)

tempat tinggal mereka. Dan setan

menjadikan mereka memandang baik

perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia

menghalangi mereka dari jalan (Allah),

sedangkan mereka adalah orang-orang

yang

berpandangan tajam.

(Surah Al-Ankabut,Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalo anta tgk ayat ni, setan

telah

buat anta pndg indah mnde buruk yg anta

lakukan. Walopun anta brpandangan

tajam,mksudnye anta berilmu tinggi.

Mmgla pd mulanya niat anta baik, tapi

igt,

setan licik. Dia akn sdaya upaya buat

anta trjerumus ke dlm kemaksiatan.."

Saya pn ckpla..

"Tapi bang, saya dh jnji ngn die xnk

jmpe

lg. Sbb saya tau kalo brjumpe nnt byk

bhyenye. Dan die pn stuju. Kami sme2

mnjge diri. Xkn ia boleh mmbawa kpd

zina

jugak bang?"

"Em,btul,anta dh jnji xnk jmpe ngn die

lg. aNta dh dpt elakkan zina mata, zina

tangan, zina kaki. Kalo anta jnji xnk

call die selalu, anta dpt elak zina

telinga dan zina lidah. Tapi akhi..msih

ada

zina yg ttapi anta xdpt elak bila

bercouple.."

"Zina hati?" Saya mncelah.

"Betul, zina hati. Semua ni la yg

Rasulullah jelaskan dlm hadithnya

bagaimana menghampiri zina tu. aNta

boleh

check dlm Riyadhus Solihin, bwh bab

larangan melihat wanita. Rasulullah

sabda, mata boleh berzina dgn melihat,

lidah boleh berzina dgn kata2, tgn

boleh

brzina dgn brpgangan. Kaki boleh

berzina

dgn berjalan ke arah tmpt mksiat. Hati

pula boleh berzina dgn merindui,

mngingati, mmbayangi si die.

Hakikatnye,

cmne pn anta wat, anta ttapi xdpt lari

drpd

zina hati."

Saya terdiam..kelu. Xtau nk kata apa2.

Sume yg brother tu kate xnmpk pe yg

salahnya. Pstu die smbung..

"Ana dulu pn couple gk. Lg lme drpd

anta.

Sjk skolah smpi dh msuk U, dkt nk gred.

Tapi bila ana sdar psl ni, ana trus

tinggalkan. Ana siap dh pikir, dialah

bakal isteri ana, yg akan jd ibu kpd

anak2 ana. Kalo nk ikutkan lg besar

mslh

ana drpd anta."

"Saya riso la bang. Nnt pe kwn2 die

kata.

Dulu saya slalu mntk tolong diorg utk

rpt

ngn die. Sure nnt diorg sume xpuas hati

ngn saya. Dan die sndri lak, saya

takut pape

akn jd kt die kalo die xdpt trima

keputusan ni. Sbb kami dh rapat sgt2"

Mse tu saya dh mule sebak dah. Malu

tol.

Nangis dpn brother tu cte psl mnde ni.

Ntah pape. Seb baik xde org len tgk

mse tu.

Brother tu jwb..

"Kalo kwn2 die xpuas hati pn, diorg nk

wat apa? Paling truk pn,diorg akn

mngata

di blakang anta. aNta x kurang sket pn.

Lg

pn, dalam berdakwah ni, kita nk cari

redha Allah, biarlah org nk kata ape2

skali pn, yg pnting redha Allah. Kalo

Allah xredha, sumenye dh xbrmkne lg."

Saya trdiam lg.

"Psl die plak, cbe anta pikir dr sudut

positif, mungkin die akn trima

keputusan

anta scara matang. Mungkin dia juga akn

buat keputusan utk tidak lg bercouple.

Ana yakin,die xkn buat apa2 perkara

bodoh. Kalau die wat skali pn, tu bkn

tggungjwb anta, ape yg anta nk wat tu

btul, meninggalkan mksiat. Semua org

akn

tggung balasan atas perbuatannya

sndiri."

Saya dh xdpt thn lg. Mse tu saya

nangis,

saya

dh sdar gy saya kne berhenti couple. Dh

jelas skg, Couple tu haram.

"Jd cmne nk wat bang?"

"Ana dlu, hntr 1 sms je kt die. Ana

trgkn die hubungan yg dibina tu salah.

Mntk maaf, kita berakhir di sini. Tlg

jgn cari saya lg. Pstu ana trus tuka

no.

Die xcontact ana lgsung dh pstu."

"Mksudnye, saya xleh cntct die lg ke?

Tapi

bang, saya ade gk kwn prmpuan lain,

leh lk

saya cntct diorg?"

"Dgn die ni lain. aNta dh pernah ade

'sejarah' ngn dia. Tapi, kalau annt

ditaqdirkan anta satu universiti ngn

dia,

satu kuliah, pstu kne lk wt group

discussion, mse tu anta hnye lyn die juz

sbg group discussion partner."

Ttbe saya trfikir..

"Die ni nk suro aku clash mlm ni gk ke?

Skg gk? Xknla awl sgt?"

Saya ckp..

"Saya rasa saya lom ade kekuatan la

bang.

Leh x saya tggu smpi saya ade kekuatan

br saya

tgglkn mnde ni?"

Saya bajet nk lari la. Skali die jwb..

"Akh, anta kne igt. Kekuatan tu xleh

ditunggu, tapi ia prlu dibina. Allah

xkn

ubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum

itu mngubah keadaan dirinya sndiri,leh

rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat

11. Lgpn,anta nk tggu smpi bile bru nk

tgglkn couple ni..abg2 kt sini pn ramai

yg prnh couple, bile msuk dkwh, diorg

tgglkn."

Alamak...xleh lari lgla nmpknye..saya

rase

cm brother ni pkse saya clash mse tu

gk.

"Sumenye dh jelas rsenye..Nmpknye saya

kne

tgglknla mnde ni gk ye. Cm xlrt rsenye

nk tkn button tepon ni. Rse xsggup."

"Kalo xsanggup meh ana tolong

tekankan."

"Eh, xpe la bang. Biar saya taip

sndri."

Tragak2 saya nk taip mse tu.

Tapi saya gagahkn gk diri..

"Semuanya dh jelas..buat ape aku tgguh2

lg. Tkut nnt hidayah ni Allah tarik,

ssh

lak nk tgglkn. Kn aku salu doa supaye

dijauhkn dr mksiat..jd rsenye, inilah

msenye.."

Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum..

Sbnarnya slama ni hubungan kita salah

di

sisi islam. Saya igt dgn mengubah cara

pergaulan kita, ia dh dibolehkn, tapi

sbnarnya ia ttapi berdosa. Saya hrp

awk akn

istiqamah truskan perubahan yg awk dh

buat, krn Allah. Saya mntk maaf ats

segala

yg dh berlaku. Kalau ada jodoh

insayaa-Allah, akn bertemu jua.

Assalamualaikum.."

Berat tul nk hntr msg tu kt awk. Saya

msih

xmmpu nk ucap slmt tggl. Sbb tu dlm sms

tu saya juz akhirkan dgn ucapan salam.

Lps beberapa ketika..saya tkn gk button

[send].

Pstu tertera kt skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Mse tu saya rse cm sparuh idup saya dh

hilang. Cm xcaye je..saya dh hntr 1

sms, dan

clash ngn awk..

"Terima kasih bang.."

"Takpe, dh tggungjwb.."

Mlm tu saya saya tdo ngn linangan air

mata..

X sangka..mmg x disangka..

Saya mmg xpnh trpikir utk clsh, tapi

tu la

yg terbaik untuk kita sbenarnya..

Teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,

ayat 216..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal

berperang itu adalah sesuatu yang kamu

benci. Boleh jadi kamu membenci

sesuatu,

padahal ia amat baik bagimu, dan boleh

jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,

padahal ia amat buruk bagimu; Allah

mengetahui, sedang kamu tidak

mengetahui.

*******

Masa terus berlalu..

Saya trus sibukkan diri ngn keje2

lain..

Dlm usaha nk lupekan awk..

bkn sng..

tapi saya trus cuba.

Saya slalu bg tzkirah..igtkn org..

Saya bg taklim kt msjid, cte kt org,

couple haram, tunjuk sgala dalil..

Mcm2 yg berlaku...

ade kritikan..

ade gk yg stuju..

tapi xkesahlah sume tu..

Tbe2 1 pg ni..

dpt lk msg dr awk..

awk bg gmbr bunga..

bwh tu ade ayat..

"Seindah gubahan pertama.."

Saya rse awk stil xleh lupekan saya..

Saya pn pk..kne tgskn rsenye..

Pstu saya hntrlah sms ni..

Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yg lebih indah drpd mndapat

keredhaan ilahi..seindah manapun

gubahan

pertama tu, slagi xmndpt keredhaanNya,

ttapi xbrguna..

Assalamualaikum..saya tau dlu saya

ckp, kalo

ade jodoh, insayaa-Allah akn bertemu

juga.

Tapi saya xnk awk tggu. Lupekan saya.

Biar

Allah yg menentukan..

Lg 1, jgn cari cinta manusia,

ia pnuh dgn pnipuan,

kekecewaan,

dan xkekal..

Tapi carilah cinta Allah..

tiada penipuan,

tidakkan pernah mengecewakan

itulah cinta abadi..

Cinta yg diredhai..

-Yang Terakhir- "

[send]

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Saya dh buat keputusan.

Saya psti apa yg saya buat ni btul.

Saya yakin, Allah akn sediakan yg

terbaik

untuk saya.

Saya xkn berpatah balik..

Xkan..buat selama-lamanya.



1 comments:



  1. Anonymous

    insaf sekejep...

Followers